Miljö

Lärmiljön ska vara inkluderande och välkomnande. Trygghet, tillit, trivsel, acceptans och interaktion är nyckelord för ett bra klassrumsklimat. Relationer, (mellan lärare och elever och elever emellan) bekräftelse, självkänsla, delaktighet, motivation är även de viktiga aspekter. Den fysiska miljön är också av vikt; närhet till och utformningen av undervisningslokal, både vad gäller ”utsmyckning” och elevplacering.

För att optimera dessa kriterier och för att få en bra start, krävs ett bra bemötande, samarbete, samtal och insikt. Det innebär att vi måste lyssna på varandra och diskutera hur undervisningen skall utformas. Ordningsfrågor och frågor rörande frånvaro är viktiga att ta upp. Denna form av start på samarbetet får vi igen senare, när vi lär känna varandra bättre (inte bara till namn), vilket ger möjlighet till en mer naturlig samtalsmiljö och att det hela mynnar ut i en överens-kommelse som håller. Dessutom skapar det en respekt för varandras roller/arbete. Målet skall alltid vara allas bästa, det vill säga en "miljö" som främjar lärandet.

Facebook

Beställning

Lediga jobb

Kursplan


Undervisningen i ämnet modersmål ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i och om sitt modersmål.

Ladda ner hela kursplanen, klicka här.

Brådskande
  1. Om ni behöver snabbt komma i kontakt med oss på Modersmålcenter, var god och fyll i formuläret nedan. Vi kommer att kontakta er så fort vi kan.
  2. Namn(*)
    Skriv ditt namn
  3. Epost(*)
    Ogiltig e-post
  4. Ämne(*)
    Fyll i ämnet
  5. Datum(*)

    Välj datum
  6. Meddelande(*)
    Fyll i meddelande